Site Overlay

مقایسه خودروهای پژو 207 و برلیانس H320

هشت آپلود
خودروهای هاچ‌بک در کشور ما توانسته‌اند نظر جوانان و به‌ویژه بانوان زیادی را به خود جلب کنند. پژو 207 و برلیانس H320 دو نمونه از خودروهای این کلاس هستند که توانسته‌اند نا خوبی از خود در بازار خودروهای ایران به جای بگذارند. پژو 207 یک فیس‌لیفت نه‌چندان حرفه‌ای از پژو 206 است که برای نخستین بار در سال 1389 توسط ایران‌خودرو به مشتریان این شرکت خودروسازی معرفی شد. در سوی دیگر برلیانس H320 یک هاچ‌بک چینی است که آستین‌های خود را برای رقابت با این حریف ایرانی-فرانسوی بالا زده است. این هاچ‌بک جمع‌وجور برای اولین بار در نمایشگاه چنگدو در سال 2012 به‌عنوان محصولی از شرکت برلیانس اتو رخ نشان داد و در میانه سال 1394 به همت پارس‌خودرو به بازارهای ایران راه یافت. در متنی که می‌خوانید قرار است این دو هاچ‌بک پرطرفدار در میدان رقابت به مصاف یکدیگر بروند.

پژو 207 بخریم یا نخریم؟! برلیانس چطور؟
در نمای بیرونی پژو 207 به‌ویژه وقتی‌که از دید جانبی به این خودرو می‌گیرد، تفاوت چندانی با پژو 206 پیدا نمی‌کنید. بااین‌حال استفاده از چراغ‌های برآمده‌تر از حالت معمول در پژو 207 توانسته یک چهره اغراق‌آمیز اما دلپذیر را در نمای جلویی ایجاد کند. در نمای عقب نیز چراغ‌های خودرو تغییر در چهره این هاچ‌بک را بر عهده گرفته‌اند. در مقابل برلیانس H320 با بهره‌گیری از المان‌های طراحی در خودروهای بی ام و سری یک قدیمی تلاش کرده که تا حدی خود را به رقیب اروپایی خود نزدیک کند. طراحی خاص چراغ‌ها، مه‌شکن‌ها و سپر جلو توانسته وقار خاصی را به این خودرو ببخشد. همچنین با دیدن چهره برلیانس H320 آرامشی در بیننده القا می‌شود. بااین‌حال تا اینجای رقابت هر دو رقیب توانسته‌اند دوشادوش یکدیگر جلو رفته و میدان مسابقه برنده‌ای نداشته است.
این برابری تا هنگامی‌که قدم به درون اتاق این خودروها می‌گذارید، همچنان پابرجا است. طراحان پژو 207 با کنار هم قرار دادن فرمان سه‌شاخه‌ای با خطوط نقره‌ای که دکمه‌های کنترلی بر روی آن قرار گرفته‌اند و داشبورد نه‌چندان پیچیده در داخل اتاق این خودرو توانسته‌اند چهره دلپذیری را برای آن به وجود آورند. طراحی داخلی برلیانس H320 با به‌کارگیری دریچه‌های تهویه کوچک‌تر، ترکیب رنگ روشن‌تر و تک رنگ بودن کابین و داشبورد نسبت به پژو 207 ساده‌تر به نظر می‌رسد. بااین‌حال اگر طراحی داخلی دو خودرو را در سبد انتقاد بر اساس معیارهای زیبایی امروزی قرار دهیم هر دو خودرو ساده و قدیمی به نظر می‌رسند. کیفیت مواد استفاده‌شده در کابین نیز هرچند که چنگی به دل نمی‌زند اما با در نظر گرفتن کلاس قیمتی دو خودرو تقریبا راضی‌کننده است. برلیانس H320 به دلیل در نظر گرفتن فاصله بیشتر میان دو محور توانسته فضای بیشتری در اختیار سرنشینان به ‌ویژه در قسمت عقب قرار دهد که این موضوع می‌تواند برتری نسبی این خودرو را در بخش طراحی به خصوص برای خانواده ها و در سفرهای برون شهری به دنبال داشته باشد.
امکانات رفاهی
هشت آپلود
امکاناتی همچون سیستم صوتی با شش بلندگو و پشتیبانی از ورودی‌های MP3، USB و بلوتوث، نمایشگر 7 اینچی، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی، صندلی راننده و سرنشین با تنظیم دستی در 4 حالت، سنسور پارک عقب و دوربین عقب در هر دو خودرو به‌طور مشترک یافت می‌شود. در این مسیر پژو 207 با نصب دی‌لایت، تهویه مطبوع خودکار، نمایشگر عقب، دزدگیر فابریک، کروز کنترل و نویگیشن تلاش کرده تا از رقیب خود جلو بزند. اما برلیانس H320 توانسته با استفاده از رهیاب ماهواره ای، فرمان 2 حالته، سانروف، صندلی راننده با تنظیم دستی در 8 حالت مختلف، صندلی سرنشین با تنظیم دستی در 4 حالت، قابلیت تنظیم صندلی با گودی کمر و تهویه مطبوع دستی از رقیب خود جا نمانده و دوشادوش آن حرکت کند.
مشخصات فنی
هر دو خودرو از پیشرانه‌های چهار سیلندر 1.6 لیتری با تنفس طبیعی استفاده می‌کنند. این پیشرانه در پژو 207 با نام TU5 شناخته می‌شود و قادر به تولید 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور است. پژو 207 از دو نوع جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک و 5 دنده دستی برای انتقال قدرت بهره می‌گیرد. بر این اساس مصرف سوخت آن در یک سیکل ترکیبی از 6.6 لیتر در حالت دستی تا 7.1 لیتر در حالت اتوماتیک متغیر است. همچنین بسته به خودکار یا دستی بودن گیربکس، شتاب صفر تا صد می‌تواند بین 11.6 تا 12.6 ثانیه به طول انجامد. در مقابل پیشرانه برلیانس H320 توانایی تولید قدرت و گشتاور بیشتر تا 114 اسب بخار و 154 نیوتن متر را دارد. در این خودرو نیز برای انتقال قدرت از دو گیربکس 4 دنده خودکار و 5 دنده دستی استفاده شده که برای پیمودن 100 کیلومتر از یک مسیر ترکیبی با برلیانس H320 دستی 7.8 لیتر و با برلیانش خودکار 7.6 لیتر سوخت لازم است. این خودرو نیز بسته به نوع گیربکس به 12.1 تا 13.1 ثانیه زمان برای شتاب‌گیری نیازمند است.
ایمنی
هیچ یک از دو خودرو تابه‌حال توسط موسسات معتبر ایمنی در جهان مورد آزمون قرار نگرفته‌اند. بااین‌حال پژو 207 به پشتوانه چهار ستاره ایمنی یوروانکپ که در کارنامه خانوادگی‌اش وجود دارد به میدان آمده است. قفل مرکزی، ریموت کنترل، 2 کیسه هوا برای راننده و سرنشین و سیستم‌های ترمز و پایداری ABS و EBD از تجهیزاتی است که در هر دو خودرو وظیفه تامین امنیت را بر عهده دارد. بااین‌حال طراحان پژو 207 با نصب کمربندهای ایمنی پیش کشنده و سیستم ترمز BA تلاش کرده‌اند تا وجهه بهتری در این بخش برای خود دست‌وپا کنند.
جمع‌بندی
پژو 207 نسبت به برلیانس H320 خیلی سبک‌تر است و در نتیجه خودروی پژو 207 پرشتاب‌تر بوده و با توجه به طراحی جسورانه‌تر توانسته طرفداران بیشتری را در قشر جوان به سمت خود بکشاند. میزان هماهنگی میان گیربکس و پیشرانه در نوع اتوماتیک برلیانس H320 بهتر بوده و فرمان‌پذیری این خودرو بیشتر است. همین امر باعث شده که برلیانس H320 تعادل و پایداری بیشتری را در هنگام عبور از پیچ‌ها و مسیرهای منحنی از خود نشان دهد. اما از نظر هندلینگ پژو 207 از رقیب خود پیش میافتد هرچند که نرمی فرمان و تسلط رانندگی در برلیانس H320 بیشتر احساس می‌شود. هر دو خودرو در بازار خودروهای کارکرده از وضعیت مطلوبی برخوردارند و بالا بردن دست یکی از این دو به‌عنوان برنده این میدان رقابت کار چندان ساده‌ای نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *